Waar denk jij aan als je aan een coach denkt? Veel mensen vinden dit een behoorlijk lastige vraag. Dit komt omdat mensen geneigd zijn om een coach als een vaag beroep te zien. Ze weten niet zo goed wat de eigenschappen en de werkzaamheden van een typische coach zijn. Als jij jezelf herkent in deze onwetendheid rondom het begrip coach, dan ben je hier aan het juiste adres. Hier kun je namelijk meer informatie krijgen over het profiel van iemand die als baan heeft gekozen voor coaching in het primair onderwijs.
Wat is coaching?
Voordat je kunt lezen over de eigenschappen die voor een coach van belang zijn, is algemene informatie eerst van belang. Het zou immers gek zijn om te weten wat de eigenschappen van een coach zijn, zonder dat je weet wat coaching eigenlijk überhaupt inhoudt. De grootste en belangrijkste taak van een coach is om andere mensen te helpen en te ondersteunen. In het primair onderwijs kan dit bijvoorbeeld gaan om het coachen van leerlingen. Als een leerling moeite heeft om met het onderwijs mee te komen, dan staat de coach paraat om de leerlingen te ondersteunen bij de dingen waar hij of zij tegenaan loopt.
Geduld is een schone zaak
Dan komen we aan bij de eigenschappen die voor een goede coach belangrijk zijn om te bezitten. Een van de belangrijkste dingen voor een coach is om geduldig te zijn. Als coach moet je mensen die je begeleidt niet pushen. In plaats daarvan moet je ze de tijd geven om zichzelf te kunnen ontwikkelen. Daarnaast is het als coach belangrijk om empathisch te zijn. Het is namelijk van belang om jezelf te kunnen verplaatsen in een ander. Op die manier zul je beter in staat zijn de problemen van een ander in te zien en passende oplossingen te bieden.
Voldoende kennis hebben
Iets wat niet per se een eigenschap is, maar wel voor een coach erg belangrijk is, is het hebben van voldoende kennis. Als coach moet je je in allerlei situaties en problemen kunnen inleven. Het is aan jou de taak om een passende oplossing in die situatie te vinden. Om dit te kunnen doen heb je voldoende inhoudelijke kennis nodig. Als je bijvoorbeeld leraren coacht, dan moet je zelf ook veel weten over de 6 rollen van de leraar. Deze kennis kun je vervolgens overdragen aan de leraren die jij coaching bij hun vak aanbiedt.