Het plannen van werkzaamheden voor je bedrijf neemt vaak veel tijd in. Kostbare tijd die je liever in de uitvoering van de taken zou steken. Hoe kan je efficiënter een planning voor je projecten maken? Een van de oplossingen is software voor projectplanning. Daarnaast moet je alle taken in je bedrijf eerst goed in kaart brengen. Met de volgende 3 tips word plannen een fluitje van een cent.
1: Gebruik software voor project planning
Het uitvoeren van een project kost veel tijd. Je moet rekening houden met de taakverdeling, een kostenoverzicht maken en een tijdspad uitzetten. Met de juiste software kan je een deel van het proces automatiseren en dat scheelt een hoop tijd. Door alles in een digitale planner te zetten heb je bovendien meer overzicht. Je ziet in een oogopslag wat er allemaal gedaan moet worden. Dit zal je project zeker ten goede komen.
2: Voorkom dat je steeds wordt afgeleid
Het is vaak verleidelijk om tijdens het maken van een planning tussendoor even je social media te checken. Lees hier hoe je dit minder checkt. Of toch even die mail te lezen die je nog niet had beantwoord. Het lijken korte afleidingen, maar ze nemen vaak meer tijd in beslag dan je denkt. Je blijft toch net iets langer hangen bij een berichtje en voor je het weet ben je een kwartier verder. Je moet voor jezelf duidelijk grenzen stellen. Een hulpmiddel hierbij is het uitzetten van notificaties van mail en andere media. Ook kan je een aantal vaste tijdstippen inplannen waarop je wel even je mail of een nieuwssite mag checken.
3: Stel vast wat belangrijk is
Prioriteiten stellen is essentieel voor een goede planning. Stel vast wat echt gedaan moet worden. Ook de minder leuke taken horen hierbij. Schuif geen zaken voor je uit die eigenlijk nu gedaan moeten worden. Je kan hiervoor een bestand gebruiken waarin je duidelijk aangeeft wanneer wat gedaan moet worden. Je kan de prioriteiten ook ouderwets op papier zetten natuurlijk, al is dit meestal tijdrovender. Als je eenmaal een overzicht hebt gemaakt moet je je ook echt aan deze deadlines houden.